środa, 22 kwietnia 2020

Żywność drożeje. Powód? Koronawirus

Żywność drożeje i to w błyskawicznym tempie – również ekologiczna. Mięso, warzywa, owoce, pieczywo – wzrost cen można zauważyć niemal na każdym typie produktów.


Jak się przed tym bronić? Jedynie rozsądnie robiąc zakupy, co nie jest łatwe w obecnej sytuacji – nikt nie wie, jak długo problem będzie trwał. Ceny są coraz wyższe zarówno w marketach, jak i na osiedlowych lub miejskich targowiskach. Według statystyk z warzyw w ostatnich miesiącach podrożały m.in. kapusta (aż o 500%), pietruszka (dwukrotnie) i buraki (prawie dwukrotnie).

Ceny z księżyca osiągnęły także jabłka, pomidory czy cebula. Warto też pamiętać, że żywność ekologiczna jest o około 250 proc. droższa niż tradycyjna, a zatem osiągnie ona jeszcze wyższe ceny – zdecydowanie horrendalne. Bardzo podrożało też mięso – ceny kurczaka wzrosły aż o około 10 zł za kilogram.

Wzrost cen związany z wybuchem pandemii jest co prawda niemoralny, lecz mimo wszystko można go zauważyć niemal na każdych zakupach. Jeszcze droższa jest żywność tzw. ekologiczna – rolnicy mają wiele obaw co do dalszej produkcji żywności i utrzymania się na rynku.

Ewelina, f: Sponchia / pixabay

wtorek, 14 kwietnia 2020

Żywność bez kalorii – czy warto?

Siłownia, basen, aerobik, a może bieganie? Każdy preferuje inny rodzaj aktywności, aby zadbać o kondycję i sylwetkę. Wielu z nas przestrzega też zasad dietetycznych, aby nie przybrać na wadze. Nie można jednak przesadzać w żadną stronę – produkty Zero Kalorii nie są dobrym wyborem.


Nie licz kalorii w każdym produkcie
Warto dbać o zdrowie i figurę, regularnie ćwicząc i racjonalnie się odżywiając, ale jeśli liczysz każdą kalorię, pamiętaj, że nie tędy droga. Zrezygnuj z niezdrowych produktów, np. wysoko przetworzonych, z dodatkami cukru i tłuszczu, syropu glukozowo-fruktozowego czy sztucznych barwników.

Produkty typu light i fitness
Zamiast domowego ciasta zjesz batona light lub fit? To tak nie działa – co prawda w sklepach jest szeroki wybór takich przekąsek, ale wcale nie są one zdrowe. Lepszym wyborem będzie drożdżowe upieczone samodzielnie niż produkty zwane „light” albo „zero kalorii”. Poza tym weź pod uwagę, że żaden produkt nie jest pozbawiony kalorii – wyjątkiem jest woda niegazowana – a poza nimi liczą się głównie wartości odżywcze.

Co w batonie „piszczy”?
Baton, wafelek czy inne ciasteczko określone mianem „light” czy „fit” wcale nie musi mieć dobrego składu. Produkty „zero” często zawierają sztuczne dodatki i substancje, które absolutnie nie są polecane. Mogą to być aromaty, barwniki, substancje zagęszczające, słodziki (aspartam, sacharyna i inne), a nawet substancje konserwujące.

Wśród substancji konserwujących jest też benzoesan sodu, ale takiej żywności lepiej unikać – może drażnić śluzówkę żołądka, a nawet powodować ból brzucha. Co prawda spożywamy je w niedużych ilościach i zwykle sporadycznie, dlatego nie powinny wyrządzić nam krzywdy. Mimo to warto wiedzieć, że „light”, „fit” czy „zero” nie oznacza „zdrowe”.

Karolina, f: larrosa / pixabay

środa, 4 marca 2020

Jakie korzyści dla zdrowia ma joga?




Lubisz ćwiczenia fizyczne, ale potrzebujesz też wyciszenia i relaksu? Idealnym wyborem będzie joga, której praktykowanie ma wiele zalet – medytacja jest dobra zarówno dla ciała, jak i ducha. Poniżej najważniejsze korzyści.
Co to jest joga?
Joga to jedno z zajęć, które dbają o samopoczucie – warto systematycznie ćwiczyć, gdyż wymaga ona dużych umiejętności oraz wyciszenia. Początkowe zajęcia to zwykle nauka pozycji i kontroli nad oddechem. Po kilku miesiącach zauważysz pierwsze efekty.
Joga ma swój rodowód w Indiach, ale szybko zaczęła być popularna na całym świecie. To ćwiczenia dla ciała, ale i relaks dla umysłu – dzięki nim można cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Warto też wiedzieć, że występują różne rodzaje jogi, ale wspólna jest ich podstawa – medytacja, różne pozycje (tzw. asany), ćwiczenia oddechowe oraz rozciąganie.
Główne zalety jogi
Joga świetnie działa na organizm, gdyż pozwala się rozluźnić, skutecznie walczyć ze stresem, zmniejsza różne bóle (np. pleców, głowy), obniża ciśnienie krwi i pomaga na bezsenność. Jeśli nauczysz się prawidłowo wykonywać poszczególne ćwiczenia, zauważysz też inne efekty – poprawisz metabolizm, elastyczność ciała, zyskasz witalność i energię do działania, poprawi się też praca serca, uczy też sztuki koncentracji. Ćwiczenia te przypominają też medytację, można się wyciszyć i spojrzeć na problemy z innej perspektywy.
Joga to zajęcia dla każdego – najważniejsze, aby zacząć ćwiczyć i potem wykonywać poszczególne zadania regularnie.
Zapraszamy do pierwsze zajęcia do klubu http://www.sofa-chillout.pl/
Ewelina, foto: 

piątek, 23 listopada 2012

Miód, woda, cytryna! (przepis na domowej roboty izotonik)

Dzisiaj temat może dla niektórych zaskakujący. Sam o tym usłyszałem od kolegi - na twarzy mojej wtedy rysowało się wielkie zdziwienie. Podobnie jest, gdy samemu przekazuję tą garść podstawowych informacji dalej ;)

czwartek, 15 listopada 2012

Zdrowy tryb życia

Jednym z obszarów tematycznych, jakie będę chciał poruszać na tym blogu, jest szeroko pojęty zdrowy tryb życia. A za tym magicznym haseł kryje się niestety tak wiele, że wielu nie znajduje dostatecznie dużo czasu, mimo tego, że dotyczy to przecież rzeczy dla każdego chyba najcenniejszej.

Podstawowym elementem jest tutaj dieta, rozumiana też jako nasz sposób odżywania się. To, co jemy ma ogromne znaczenie (spory o to, jak duże, chyba nigdy nie zostaną do końca rozstrzygnięte). Proste zasady, czyli fast foodom nie, zna chyba każdy. Ale co dalej? Jakie restauracje odwiedzać? Czy łatwiej o zdrową żywność w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, czy może raczej na wsi?